2009. december 26., szombat

Színek és fény -Tiffany

 .
Ahogy azt ígértem, itt vagyok a Párizsi Tiffany kiállításról szóló bejegyzésemmel, igaz már nem Franciaországból...

Először még hónapokkal ezelőtt, mikor egy vasárnapi reggelen a Versailles-i piacra tartottunk, lettem figyelmes egy a Tiffany kiállítást reklámozó plakátra.
Lelkesen mondtam, hogy mindenképp szeretném megnézni a kiállítást, mert akkor már érdekelt a mozaikozás, mint hobbi.
Még aznap utána néztem a kiállításnak, hogy többet is megtudjak a részletekről.

"A kiállításon 160 eredeti Tiffany-alkotást vonultatnak fel, a díszített üvegek, lámpák, vázák, mozaikok és más remekművek a New York-i Metropolitan Múzeumból, a szentpétervári Ermitázsból és a montreali Szépművészeti Múzeumból érkeznek.
A tárlat célja, hogy a kiemelkedő alkotásokkal bemutassák a művész kreativitásának tárházát - mondták el a szervezők. A kiállítással Tiffany "visszatér" Párizsba, ahová a művész 1868-ban érkezett, hogy festészetet tanuljon Léon-Charles Bailly műtermében.
Az 1848 és 1933 között élt Louis Comfort Tiffany munkáit 1894-ben Siegfried Bing fedezte fel New Yorkban, a galériatulajdonos később Tiffany kizárólagos európai forgalmazójává vált. A Tiffany hamarosan Európa-szerte ismert név lett, a modernizmus és a "Jugendstil" atyjaként tekintettek rá.
A január 17-ig nyitva tartó kiállításon a Tiffany által alkalmazott technikákba is bepillantást nyerhetnek az érdeklődők. A tárlaton számos egyedi remekművet mutatnak be."

A kiállítás nagyon megfogott. Nem gondoltam volna, hogy az az egy nagyobbacska terem olyan sokáig fogva tud tartani...Először meg is lepődtem, valahogy sokkal nagyobb lélegzetvételű kiállításra számítottam.

Mikor bementem kiderült, hogy minden franciául van csak kiírva, és, hogy nem lehet fényképezni. Azért meg meg álltam a kiírások előtt és próbáltam szavakat megérteni a szövegekből, néhol sikerrel, de leginkább nem értettem semmit.(megint egy szituáció, ami arra ösztökélt, hogy francia tanárhoz kezdjek járni :)
Először egy hosszúkás folyosóhoz hasonlító terem fogadott, itt ott lézengő emberekkel, ami valószínűleg a városra szakadt hó és a csütörtök délelőtt eredménye lehetett.

Rögtön lenyűgözött a látvány, és itt még egyetlen lámpát sem lehetett látni.
A legtöbb embernek Tiffany név hallatán csak lámpák jutnak az eszükbe, bár szerintem azok is fantasztikus munkák, de ott vannak a gyönyörű vázák, és a hatalmas üveg ablakok, ékszerek is.
Volt egy fából készült paraván, amit Tiffany színes kör alakú üvegecskéi díszítettek, nagyon tetszett, régóta szeretnék egy paravánt, de még soha nem láttam olyat ami igazán tetszett volna, hát ezt rögtön hazavittem volna ;-) ez nem is volt kérdéses!

Majd innen egy nagyobb, igen exkluzívan felöltöztetett teremben találtam magam, ahol süppedő szőnyegen lehetett végig andalogni a tárlatot.
Eközben persze, a merészebbek, köztük jómagam is, rögtön visszarepültek Tiffany idejébe, az 1800-as évek végébe és az 1900 évek elejére New Yorkba!
Miközben körbe jártam, néha oda csapódtam egy-egy vezetett francia csoporthoz, és nagyon jól éreztem  magam; az idősebb hölgyek, urak és a francia tárlatvezetők
(akik szintén az idősebb korosztályból voltak)...a francia parfüm, a csillogó üvegmozaikok, és képek egyvelegének társaságában.

A kiállítás amilyen kicsi olyan marasztaló, és magával ragadó volt.
Több mint egy órán át időztem, vissza-vissza mentem egy-egy darabot megnézni, ahol gyönyörködve, percekig álltam mozdulatlanul...



 Szóval egyszerűen lenyűgöző volt! Meglepetésemre szinte csak idősebb korosztályt véltem felfedezni a kiállítást megtekintők között. Ez egy kicsit elszomorított, vajon a fiatalokat nem érdekli e csodás művész alkotása, munkássága, élete?
Valószínűleg nem mindenkit :)

Engem magával ragadott, bizonyára, mivel nemrégiben fellángolt bennem a vágy a mozaikozás, és az ólomüvegezés iránt. Belső késztetést érzek e hobbi gyakorlására...jelenlegi helyzetemben még nem áll módomban mozaikozni, de már nézelődtem és nagyon jó tanfolyamot találtam ahol el lehet sajátítani a Tiffany technikát.
Azért is szimpatikus, mert családi vállalkozásról van szó, és a hangulat a tanfolyamokon szintén családias!
Akit érdekel érdemes megnézni!



Röviden ennyit a kiállításról.
Amennyiben Párizsban jársz még 2010 Január 17.-ig mindenképpen érdemes elmenned és megtekintened a tárlatot a mely a Luxemburg Múzeumban kapott otthont erre a 4hónapra.
Ha ez most nem adatik meg, akkor majd egyszer New York-ban, vagy ha esetleg Budapestre jönne a híres kiállítás...én ott leszek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Írj Nekünk!